onsdag 14 juli 2010

Värmechock i Cascais



Tisdag 6 juli 2010

Dagen tillskrivs den tråkigaste än så länge. 69 distansminuter med motorgång. Svag vind i ryggen, jättesvall från sidan, båten gungar från sida till sida, ända ner till skarndäck. Dom värsta dyningarna når 4 meters höjd. Efter 11 timmar är man mör i kroppen. Enda glädjen var att ett gäng delfiner hälsade på och lekte en stund.

Precis som Figuera de Foz och Nazaré så ökar vinden dramatiskt efter att man rundat en hög udde som dom flesta städerna i Portugal är byggda bakom. Den relativt kalla vinden från havet når berget och värms upp och får en enorm styrka.

I dag ökade vinden från 3-4 till över 15 m/s.

Den varma luften når oss när vi svänger in i bukten utanför marinan. Det blir en mindre värmechock, vi kommer från havsluftens 22 grader till 33 grader där vi ankrar! Natten blir ljuvlig, och det kallas väl tropisk natt när temperaturen inte understiger 20 grader, vi hade 24 hela natten.


Distans: 69 M / 11 h, medelfart 6,3 kn (Totaldistans 2.206 M)

Fm sol +19, em sol +33, vatten +18

Vind N 2-4 m/s

måndag 5 juli 2010

Nazaré, kulturstad


Måndag 5 juli 2010 Nazaré

Som jag trodde, samma vind som igår, det blev ingen kuling. Efter 5 timmars segling går vi in i Nazaré för att tanka, tänkte direkt gå vidare till en ö utanför Peniche, då marinachefen varnade för hårt väder, tydligen var kulingen försenad. Vi litar på honom och förtöjer på sista platsen i marinan, lite tur ska man ha.

Kulturen då, jo här finns det kända klostret Batalha, kallat Battle Abbey, byggt för att hedra Dom Joao I´s seger över spanjorerna 1385, det ni!


Distans: 36 M /5 h, medelfart 7,2 kn (Totaldistans 2.137 M)

Fm sol +19, em sol +27, vatten +16

Vind N 2-4 m/s


Figuera de Foz, internationell samlingsplats!


Söndag 4 juli 2010 Figuera de Foz

Behöver inte skriva så mycket om dagens segling, annat än den var exakt som gårdagen.

Skillnaden var i så fall att vi anlöpte Figuera de Foz. Vi rundar ett högt berg och då ökar vinden från 4 m/s till 18. Då stängde vi av motorn och satte genuan, fan vi ville ju segla! Under en timme gick det undan värre.

Vi klarerar in hos polisen, som vill veta mycket om allt möjligt, men det är bara att spela med, dom älskar pappersarbete och fyller i det ena formuläret efter det andra.

Tog en runda på stan och köpte förnödenheter, Christer klagade på att det var långt till affären, förstår jag inte, det var högst 3 km.

Det var internationellt värre på vår brygga när sista båten kom in:

Norge, Tyskland, Storbrittanien, Vitryssland, Slovenien, Sverige samt Frankrike!

I morgon ska det blåsa 15-20 m/s enligt prognosen, men vi sticker ändå, får väl reva lite.


Distans: 36 M /5 h, medelfart 7,2 kn (Totaldistans 2.101 M)

Fm sol +20, em sol +27, vatten +16

Vind N 2-4 m/s, slutspurten 18 m/s

Aveiro, nödvändig natthamn


Lördag 3 juli 2010 Aveiro

Smyger ut ur flodfåran kl 8.30 och går mot Ria de Aveiro. Vi möts av stora tunga dyningar och svaga vindar. Vågorna kommer från väster, vinden är nordlig och vår kurs är sydlig. Ingen bra kombination.

I hopp om bättre förutsättningar, går vi ut 10 M från land, men där var ingen skillnad. Vi testar med storseglet, ordentligt kopplad till en preventor (säkring mot jipp), men båten kränger djupt ner i dyningarna som ibland är 4 meter höga.

Det blir motorgång till Ria de Aveiro, som är en stor flod med många förgreningar. Några sjömil in ankrade vi i Baia de Sao Jacinto.


Distans: 45 M /6 h, medelfart 7,5 kn (Totaldistans 2.065 M)

Fm sol +20, em sol +25, vatten +16

Vind N 2-4 m/s


Fickparkering i Vila do Conde




Fredag 2 juli 2010 Vila do Conde

Bestämmer oss för resans kortaste ben, startar kl 16.30 och går 3 sjömil till Vila do Conde som ligger en bit upp för floden med samma namn. Mynningen hindras av 500 vakare som ligger tätare än slalombacken i Kitsbühl. Vi kryssar förbi utan att köra över en enda. (Fisknät i propeller i åtanke). Vattendjupet i mynningen är bara 0,5 m vid lågvatten, vi valde att gå vid högvatten ca 6 timmar senare. Det gick bra, när ekolodet sa 2,6 m skulle jag precis vända båten och köra ut igen. Men just då visade lodet 2,7 m, och då kom hoppet tillbaka, det kanske går!!! Det gick, vi kom fram till en nybyggd privat ponton, att den var privat visste vi ju inte då, men just när vi låg bredvid och undrade om vi kunde klämma in oss mellan 2 båtar, kom det en kortväxt portugis på bryggan, vi frågade artigt om vi kunde få ligga på den enda lediga platsen på denna enda brygga i flodfåran. Visst! Sa han. Bara backa in här, jag har tampar som ni kan använda. Denna portugis, vid namn Rui Oscar, var en särdeles vänlig portugis, han styrde och ställde och kastade tampar och dirigerade, och klämde in oss med en marginal på 5 cm till framförvarande båt.

Han var mycket förvånad över att se en utländsk båt så långt upp i floden. Det var inte vanligt.

Han förklarade att bryggan var privat och låst med ett kortlås, så om vi ville rulla runt på sta´n, måste vi ha ett nyckelkort.

Vi gick till ett café en bit bort, han snackade lite med personalen, så kom han tillbaka med ett nyckelkort!

Jag frågade var jag skulle betala hamnavgiften, ”hamnavgiften?” sa han med ett frågande uttryck, ”nä här betalar vi inget”.

Men el och vatten då? Svarade jag. ”Ja det finns här på bryggan, det är bara att koppla in!”.

Jösses, det är inte sant, så här vänliga människor finns inte.

Jo i Portugal, jag lovar!

Till vår stora förvåning ser vi en segelbåt på väg uppför floden. Enligt flaggan är det en fransman. Han kommer sakta och ser sig omkring för att slutligen närma sig oss med frågan om han får ligga utanför vår båt? Vi kan ju inte neka, fanns ingen annan plats. Det var väldigt trevliga fransmän, ett par i vår ålder, Cathrine och Philippe, som dessutom pratade utmärkt engelska. Dom hade sett oss långt ute till havs och tänkte, att kan den båten gå in där, kan vi det säkert också!

Senare på kvällen spelas det klassiskt musik vid en utekonsert, alldeles intill hamnen och plötsligt startar ett veritabelt fyrverkeri, vad som firades fick vi aldrig reda på. Vilken afton det blev!

Tidigare på kvällen hade vi bjudit över Cathrine och Philippe, på en Garahinjo (ursäkta stavningen). Vilket är starkt kaffe med ett stänk konjak, (upptäckt i Spanien). Vi pratar länge och byter tips med varandra.


Distans: 3M / 0,4 h, medelfart 7,1 kn (Totaldistans 2.020 M)

Moln/sol 19 gr.

Vind N 2-3 m/s

fredag 2 juli 2010

Póvoa de Varzim, första hamnen i Portugal






Torsdag 1 juli 2010

Dimman låg tät över Bayona denna morgon, den lättade inte förrän kl 11.30, då lättade även vi. Motorgång i 3 1/2 tim, sedan kom en aning vind 3-5 m/s, snett från akter, då satte vi gennakern och vi fick genast fart. Det blev en avkopplande segling, vinden höll i sig hela dagen och autopiloten skötte sig perfekt. Kl 20.30 kommer vi in i Póvoa de Varzims marina, i Portugal! Tyvärr ful och trist.

Undantaget från att seglingen var helt perfekt är alla dessa vakar som fiskegubbarna sätter ut, kors och tvärs, överallt! Under 9 timmars segling räknade till över 1000 vakar!Helt sanslöst. Det gäller att hålla utkik, man ser dom bara 50 meter innan. Och fisknät i propellern, nä, tror inte det!!!

I Portugal måste man ”klarera” in och visa pass, passagerarlista, båtens registreringsnummer, momskvitto, VHF-tillstånd, skeppsutbildningsbevis, föregående hamn och nästa destination, det tar en stund, men personalen är mycket trevliga och pratar felfri engelska!

Vi hann med en runda i den gamla stadsdelen, som var lite säregen med gamla fallfärdiga hus smyckade med kakelplattor i alla möjliga färger och former på väggarna.

Lunchen bestod av en dubbel ost & skinktoast och en flaska öl, pris: 25 kr!


Distans: 45 M /9 h, medelfart 5,0 kn (Totaldistans 2.017 M)

Fm dimma +17, em sol +25, vatten +17 gr.

Vind NNV 2-5 m/s

Pris marina: 220 kr inkl el, vatten, dusch och internet.

Bayona en härlig stad!






Tisdag 29 juni 2010

Strålande solsken och måttliga vindar, efter 9 timmar ankrar vi utanför Puerto Deportivo i Bayona. Här hittar vi bekanta båtar från A`Coruna, fransmän och holländare. Bakom husen vid strandpromenaden döljer sig en gammal stad med smala gränder och ett fantastiskt folkmyller som umgås på barer och restauranger, vilket det finns ett överflöd av. Just ikväll spelar Spanien mot Portugal i fotbolls VM, det är lite derby över det, och vilket herrans oväsen det blev när Spanien satte dit segermålet.

Bayona är känt för den plats där Columbus återvände från det ”nya landet”. Fartyget är en replica av skeppet han upptäckte Amerika med.

Vi stannar en extra dag, Byona har mycket att upptäcka.

Seglingen utmed Spaniens atlantkust är lite knepig. Alltid nordliga vindar. Det är 100 % plattläns, så om man vill använda genuan, måste den spiras ut. Det försökte vi göra på ett nytt sätt, som vi trodde skulle vara snabbare och enklare. Resultatet av det experimentet blev att travaren slets loss, och Christer höll på att få spirbommen i huvudet!

Nu har vi beställt en ny travare hos Baltic, som dom får skicka till Cascais i Portugal, hamnen utanför Lissabon.


Distans: 50 M /9 h, medelfart 5,5 kn (Totaldistans 1.972 M)

Fm sol +20, em sol +25, vatten +17 gr.

Vind N 4-8 m/s

Ankrar gratis utanför marinan