tisdag 4 oktober 2011

Tilda hos Pups





Måndag-måndag 26 september - 3 oktober 2011

Tilda kommer med flyget kl halv tolv på natten. Den snälla Tassos på Marmeid Tavern, där jag ätit några gånger, erbjuder sig att köra och hämta henne på flygplatsen. På samma plan sitter 2 bekanta till Ulla och Lennart på båten Pinta, som jag träffade i Olbia första gången och som nu ligger 50 meter från mig vid stadskajen i Préveza. Dom fick skjuts dom också!


Det började blåsa kraftiga östliga vindar på eftermiddagen och båten gungar rätt mycket då vågorna slår mot kajen.

Det blir två skumpiga nätter, men sedan lugnar det ner sig och vi seglar iväg söderut mot Lefkas. Det är lugnt och skyddat i viken så vi stannar där hela veckan, hyr scooter och åker till gamla fort och härliga badstränder med kristallklart vatten.

Tilda hittar en poster om ridning på en stolpe, vi tar scootern och åker dit, ca 3 km och träffar en trevlig svenska som äger stället. På söndagen rider Tilda ut i 2 timmar, på bersstigar och badstränder.


På måndagen är det dags att segla tillbaka till Préveza. Vi har tur och hittar en plats inne i marinan, där den s.k. ”Svensk-bryggan” tidigare fanns. Marinan är övergiven så det är gratis att ligga här. Platsen är helt skyddad mot alla vindar.

Några bryggor ifrån oss ligger en svensk båt. När jag berättar att jag kommer från Kalmar, säger skepparen att det gör min dotter också!

Det visar sig vara Hanne, min granne på Svinövägen! Hon hälsar på sin pappa och har med sig sonen Pelle.

Hon skall åka hem med samma flyg som Tilda och Ulla & Lennarts vänner. Passade utmärkt att dela en taxi till flygplatsen.

Snyft, det känns sorgligt när Tilda åker hem igen.


Sköldpaddan är strandad och stendöd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar