tisdag 27 juli 2010

Faro flyg!!!

Fredag-lördag-söndag 23-25 juli 2010

Efter ankringen utanför Ilha da Culatra går vi inomskärs mellan sanddynorna till Faro, det är väldigt nära, bara 7 M. Här gäller bara ankring, det finns ingen marina. Det är skyddat mot alla vindar men är lite sunkigt, mycket dy som kommer i dagen vid lågvatten, mycket små flygfän och mygg, jag blir biten på 23 ställen, jävla klåda! Men vi står ut, t.o.m. badar, det är 24 grader i vattnet. Vi är ju här för att flyget hem till Sverige går härifrån. Söndag kl 04.15 ringer väckarklockan, 04.45 tar vi gummijollen in till stan, kolsvart är det och att hitta rätt utan prickar eller bojar är inte lätt, vi styr lite fel och går in på lågvatten, propellern tuggar sand och sjögräs, men vi fattar och styr därifrån. Inga problem, vi landar på en flytbrygga mitt i stan, ringer till taxi som säger ”vi kommer om 5 minuter”, jovisst, vi är i Portugal, det tar 20 minuter så kommer taxi nr 25. Det tar bara en kvart till flygplatsen, vi kramas och säger hej då, men det känns i maggropen och helst skulle jag vilja ha Signe med mig hela tiden, vi har haft det så härligt, sol, värme och bra vindar. Sista kvällen käkade vi på en indisk restaurang, inkastaren hade tjatat på oss flera gånger, så vi gav vika, men maten var helt ok, alla nöjda!

Jag bör nämna att denna ankringsplats var det sämsta man någonsin kan tänka sig, var 10:e minut kommer flygplan med turister, precis över oss, från 6 på morgonen till 2 på natten, ett jävla oväsen. Inte nog med det. Portugiserna älskar snabba båtar, dom kör som vildar och skiter fullkomligt i att dom orsakar svall. Flygplan var 10:e minut och motorbåtar var 3:e minut. Vilken avkoppling!!!


Distans: 7 M (Totaldistans 2.419 M)

Fm sol +26 vatten +24

Vind N 2-4 m/s

2 kommentarer:

  1. Haha! Vilket värdelöst ställe att lägga till på. Varmt och skönt såg det ut att vara iaf :D. Här växlar det mellan kallt och varmt och jag har dragit på mig världens förkylning.

    Nicke läste nånstans att en svensk man hade åkt dit för att smuggla 1.4 ton kokain i sin segelbåt, var det Christer?

    Ha det fint nu
    /Simon

    SvaraRadera
  2. Faro, det var där jag landade, när jag var i Portugal på Training Camp. Vi var i Monte Gordo och där var det fint. Värmen härhemma har försvunnit och nu är det en vanlig svensk sommar - ömsom vin & ömsom vatten. Ha det bra på den fortsatta färden till Grekland. Du har ett mail, som väntar på Dig.
    Birgitta

    SvaraRadera